Folklor Dersleri & Türkiye’de Musiki Folkloru
Acı olan gerçek, kaybettiklerimizi yerine koyamayışımızdır. Hele giden, Yönetken gibi bir müzikolog olursa. O vazifesini bütün gücü ve inancı ile yaptı ve tarih oldu. Bakalım bıraktığı şeyleri olsun derleyip yayınlayacak kadar vazife ve değerbilir olacak mıyız?
(Bülent Tarcan, Orkestra, Sayı: 72, Mart 1969, s. 2.)
Halil Bedi Yönetken (1899-1968), en genel çerçevesiyle, musiki eğitimi, musiki folkloru ve musiki tarihi konularında araştırmalar yapmış; daha cumhuriyetin ilk yıllarından başlayarak Türkiye’nin musiki yaşamının kalkınması ve derlenmesi için var gücüyle çalışmış öncü bir bilim ve sanat insanı ve de katıksız bir “Cumhuriyet Öğretmeni”dir.
Yönetken’in makaleleri ve incelemeleri, yaşamı süresiyle sonrasında değişik dergilerde ve gazetelerde yayınlanmıştır. Ancak içlerinde musiki folkloru konusunda yazdıkları çok özel ve ayrı bir değer taşır. Çünkü Yönetken, daha genç yaşlarından başlayarak musiki folkloruna çok ayrıcalıklı bir ilgi göstermiş, yaşamının bir döneminden başlayarak ve doğrudan derlemeci, araştırmacı olarak da Türkiye yerel musikilerinin pek çoğunu yok olmaktan kurtarmış ve incelemiştir.
Yönetken, “Folklor Ders Notları”nı 1959-1964 yılları arasında Istanbul Belediye Konservatuvarı’nda okuttuğu “Folklor” dersi için hazırlamıştır. Yazılışlarından neredeyse altmış yıl sonra meslektaşı Dr. Yavuz Daloğlu’nca Folklor Dersleri – Türkiye’de Musiki Folkloru başlığıyla kitaba dönüştürülen bu notlar, tarihsel değerinin yanı sıra, genelde Folklor, özelde de Musiki Folkloru konusunda artık bir başvuru kaynağıdır.