İslam Fıkhı ve Sünnet & Oryantalist Schacht’a Reddiye
“Yalanı ustaca söylemekteki başarıları ölçüsünde şöhret bulduklarına inandığım oryantalistlerin en tanınmışlarından olan Schacht, fıkhi hadislerin tamamen uydurulduğunu, bunların Peygamber’in değil II. ve III. yüzyılda yaşayan İslâm alimlerinin sözü olduğunu ispata uğraştığı ve bu konuda benzerlerini geride bıraktığı için, onun Origins of Muhammadan Jurisprudence adlı eseri, yayımlandığı günden itibaren (1950) diğer oryantalistler ve sempatizanlarınca büyük kabul görmüştür. Bu kitaptaki gerçekten cüretkâr iddialara bazı müslümanlar tarafından kısmi cevaplar verilmekle beraber, onu bütün yönleriyle ele alıp reddeden ilk müslüman araştırmacı Muhammed Mustafa el-A’zami olmuştur.
“el-A’zami bu çalışmasında Schacht’ın metodundan ve kaynaklarından faydalanarak ve daha çok ayetlere dayanarak, Resûl-i Ekrem’in asıl görevlerinden birinin yeni bir hukuk sistemi meydana getirmek olduğunu, kendisine Allah Teâlâ tarafından kanun koyma yetkisi verildiğini, dinin yaşamasıyla ilgili hadislerin Allah tarafından kendisine vahyedildiğini, dolayısıyla bu hadislerin Cenâb-ı Hakk’ın iradesine ve rızasına uygun olduğunu, bu sebeple de Resûlullah’ın emirlerinin Allah Teâlâ’nın emirleriyle aynı derecede bağlayıcı mahiyet arz ettiğini göstermiş, ayrıca Schacht’ın iddiasının aksine, I. yüzyıl boyunca İslâm hukuku faaliyetlerinin devamlı surette yürütüldüğünü ispat etmiştir.”
Prof. Dr. M. Yaşar Kandemir